onsdag 30 mars 2011

Digitala Lärresurser

Jag har valt att titta närmare och leta efter lärresurser till en kurs, som jag ska hålla i Mölndal till hösten för pedagoger: Pedagogisk dokumentation med IT-stöd. En kurs vi, jag och en kollega Kristofer Skogholm ska hålla i samarbete med Umeå Universitet.



Först gav jag mig ut på jakt och det var inte helt lätt. Jag hittade inte så där vansinnigt mycket intressant, men lyckades till slut ringa in några länkar/lärresurser som jag väljer att publicera här:

Vad säger Skolverket om pedagogisk dokumentation.
http://www.skolverket.se/sb/d/2673/a/14997
 
På länken får man tips om hur man kan läsa vidare om pedagogisk dokumentation. Knappast 2011. Deras sida borde varit full av lysande exempel från pedagogisk dokumentation där det vidgade textbegreppet har tagits tillvara. Nåväl det kanske kommer en dag när Skolverket förstår att lärande kan synliggöras genom bild/film och ljud...eller är det det som blir vår största utmaning efter lärarlyftet.

Letade också efter uppsatser om pedagogisk dokumentation:
http://www.uppsatser.se/om/pedagogisk+dokumentation/


Verkar som förskolor är före resten av skolvärlden när det gäller att tänka runt pedagogisk dokumentation. Personligen tror jag det är viktigt att vi tar till oss och förstår pedagogisk dokumentation om vi ska kunna genomföra formativ bedömning, som ju inte riktar sig till enbart en slutprodukt! Hur kan man t ex dokumentera en period av filmskapande arbete...Idé, manus, storyboard, filmande och redigering. Det är ju knappast endast slutprodukten som är intressant i bedömningen...Sidan att hitta uppsatser på är lätt att söka på, men jag blir ganska störd av all information och reklam.


Hittade en annan intressant sida på Göteborgs universitet om Pedagogisk dokumentation och med en matris om hur man kan tänka när man ska använda sig av pedagogisk dokumentation. Bra lästips!


http://www.ufn.gu.se/samverkan/vara_verktyg/Pedagogisk_dokumentation/


Univeristetssidan är lätt att hitta på och den innehåller inte alltför mycket, men kan absolut upplevas som riktigt tråkig och om man ska få folk att vidareutbilda sig via universitet tror jag inte att man ska underskatta vikten av att göra intressanta hemsidor även här. Även här på universitetsnivå saknar jag levande exempel.


JU mer jag tänker på det desto mer inser jag att webben är i början av sin utveckling...det är text som flyttats ut från boken på väldigt många sidor...


Slutligen hamnade jag på en riktig lärresurs , likt en sådan jag vill bygga som resurs till de pedagoger som ska gå kursen Pedagogisk dokumentation med IT stöd.


http://itiforskolan.weebly.com/index.html


Även på denna sida kan jag dock se att det skulle varit trevligt med ännu fler bilder/filmer istället för text.
På sidan fastnade jag för ett citat:
”Hillevi Lenz Taguchi skriver i sin bok "Varför Pedagogisk Dokumentation?" att utan diskussion och reflektion kring dokumentationen och arbetet, sker ingen utveckling och förändring, varken av det egna eller barnets arbete. Hon menar på att det inte räcker att planera ett projekt, dokumentera det, sätta upp bilderna eller alsterna och sedan är det slut. Det behövs en reflektion, tolkning  över dokumentation för att den ska bli en pedagogisk dokumentation.”


Hon som ligger bakom sidan är en förskollärare, som har läst vidare och har en Fil Kand i Datapedagogik och en Magisterexam i Tillämpad Informationsteknologi med inriktning mot IT och lärande. Kanske inte så konstigt att den är så bra då...Det får mig också att tänka på hur mycket kompetensutveckling det kommer att behövas de närmsta åren inom detta område i skolan. Att synliggöra lärande och genomföra professionell pedagogisk dokumentation tror jag kan höja lärares status mer än både lärarlegitimation och höjda löner kan göra, även om jag inte är motståndare varken till lärarlegitimation eller höjda löner.


Den lärresurs som har mest filmiska inslag om pedagogsik dokumentation är multimedibyrån.
http://www.multimedia.skolverket.se/Reportage/Dokumentera/


Att den är så pass lätt att hitta på nu är nog att jag vant mig under flera år, för den är verkligen fullproppad med information. Det är en guldgruva och man tar till sig lite i taget. Även här är det dock mycket text på en del sidor...


Jag väljer nu att inte ta upp fler sidor, även om det fanns några till...
Det bästa med att titta runt så mycket är att jag får tankar och ideer om hur jag vill respektive inte vill ha det på min kommande lärresurs...


När jag läste om lärresurser fördjupade jag mig lite extra i Läroverktyg Om erfarenheter och forskning kring digitala läromedel och datorstött lärande: Skriven 2005 KK Stiftelsen
Där fastnade jag för några citat:
Kapitel 3:
Utifrån ett konstruktivistiskt perspektiv:
” Med det menas att fokus ligger på hur individen själv eller tillsammans med andra konstruerar sin förståelse av tillvaron, snarare än att ta över en given uppfattning.
Många som arbetar med att utveckla digitala resurser betonar just hur dessa kan bygga på ett konstruktivistiskt perspektiv. Digitala läromedel, liksom spel, erbjuder den som vill att arbeta på sitt eget sätt och att gå sin egen väg igenom materialet. Man behöver inte läsa ett digitalt läromedel ”linjärt”, som en bok, utan man kan i stället ta olika moment i den ordning man själv vill och göra de utvikningar man vill. ”


Stämmer väl överens med de resurser jag valt att titta på. Du väljer och söker själv den kunskap du vill ha eller de fördjupningar du vill göra. Det är då viktigt att man har ett tydligt fokus och klara mål med vad man letar efter om man inte vill riskera att gå vilse. För mig är det just detta som gör att lärande nu idag 2011 alltmer förskjuts mot ”learning” istället för ”teaching”och det gör att den inre drivkraften och motivationen kommer att bli alltmer viktig  i framtidens lärande. Det möjliggör också ett lärande helt utanför skolans värld. Vem som helst med digitala resurser kan nästan när som helst lära sig det han eller hon vill. Spännande!


Ur kapitel 5:
”Teknologistött lärande bygger på fysisk närvaro och synkront lärande, alltså att allt sker samtidigt.
Teknologidistribuerat lärande å andra sidan handlar om att tekniken i större utsträckning ersätter det tradi- tionella mötet med läraren. Lektioner, föreläsningar och arbetsuppgifter läggs ut på nätet, och kontakten med läraren och andra studenter sker mestadels genom e-post eller konferenssystem, kanske rent av i så kallade virtuella klassrum. Detta arbetssätt kan både handla om synkron teknik, där kontakten sker i realtid (som att prata i telefon eller chatta) och asynkron teknik, genom till exempel e-post.”


Alla de sidor jag tittat på är egentligen lärresurser som varken bygger på samarbete, diskussioner eller lektioner i egentlig mening. Den sida som kanske bäst skulle kunna bygga på  teknikdistrubuerat lärande och ersätter ett möte i verkligheten är väl multimediabyråns hemsida även om inte den heller bygger på interaktivitet.


Slutligen: I framtiden skulle jag vilja se lärresurser som bygger på en större interaktivitet. Wikiliknande helt enkelt., men med intressanta forum för diskussioner mm. Jag hoppas också hitta lärresurser som har använt mer av de bild/ljudmöjligheter som finns...Den bästa av de resurser jag tittat på får jag nog ändå säga är Multimediabyrån om man tittar till bredden. Däremot gillar jag sidan runt pedagogisk dokumentation om det är just det ämnet man ska fördjupa sig i. Jag lärde mig förutom om lärresurser också en hel del om pedagogisk dokumentation...Bra uppgift.


Det får mig att tänka på att det kanske är bättre med flera resurser än att bygga en alltför stor..

1 kommentar:

  1. Hej!
    Tack för massor av bra länktips kring Digital dokumentation. Tack vare dina analyser får jag genast en bild av vilka av dem som är intressanta för mig.
    Bra att du använt din granskning och analys till att dra slutsatser inför ditt eget resursbygge.

    SvaraRadera