onsdag 25 maj 2011

Min Lärresurs


Här kommer min Lärresurs. Den är tänkt användas redan från och med imorgon. Då startar jag och en kollega upp en kurs som heter Pedagogisk dokumentation med IT-stöd. Kursen vänder sig till pedagoger i Mölndal och hålls i samarbete med Umeå universitet. Förutom kunskaper och användande av Pedagogisk dokumentation är vår målsättning att pedagogerna ska bli digitalt kompetenta. 

Varje pedagog kommer att förses med varsin iPad. Kursportalen är tänkt att användas som lärresurs och också för att alla pedagoger ska få tillgång till den information som de behöver. Än så länge är den inte helt klar. Imorgon kommer vi att komplettera med bilder på lärgrupper, som pedagogerna ska ingå i. Dessutom kommer pedagogerna precis som vi att starta kursbloggar, som de sedan ska ha under ett år. Vi har bestämt att dela in dem i lärgrupper eller som de också kan kallas, coachande team, som ska hjälpa och utmana varandra. Det är också de som ska kommentera varandras bloggar.

Jag och min kollega Kristofer Skogholm kommer också att göra en utförligare presentation av oss själva och lägga till, eftersom vi också inser att detta kan bli reklam för det vi gör.

Imorgon startar kursen och jag kan inte låta bli att berätta om programmet som vi är lite stolta över...
Uppstart...vi saknas...en film startar...Ni har blivit utvalda...skickas till annat rum där de får sin iPad, itunespresentkort och viss kurslitteratur...
Lunchbuffe med mingelfrågor gjorda och tänkta att presentera på en iPad per bord...
Lunchgruppen blir deras lärgrupp...
Tretimarspass med grupparbete i coachande lärgrupper med uppgifter som: skapa blogg, fbkonto, lära sig mer om sin iPad, dokumentera hela tiden via iPad osv...
Avslutning: Genomgång av uppgift till nästa gång och utvärdering av eftermiddagen in i webcam...För oss är det grymt viktigt att metoden är: LÄRA SIG ATT LÄRA SJÄLV OCH TILLSAMMANS med andra pedagoger. Inte att vi serverar med genomgångar annat än i undantagsfall.
Allt jag gjorde fick jag pröva på iPad också eftersom det ska fungera där...Det gjorde att jag inte kunde välja wix, som jag blev klart mer förtjust i. När jag använde weebly visade det sig att en del funktioner ej heller fungerade på min iPad. Youtubeverktyget fungerade inte, bara om jag bäddade in med Custom Html-verktyget. Prövade också att bädda in dokument med embed it in och det gick inte att öppna på min Ipad men i datorn... Jaja det blir inte alltid som man tänker sig, men ibland lär man sig nästan mer av det...

Tänker trots allt lite stolt att jag har gjort min första riktiga lärreurs...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar