onsdag 25 maj 2011

Läst inför 4slides

Läst inför 4 slides...

Eftersom det inte riktigt stämde överens med mina uppdrag på Utvecklingsenheten i Mölndal och var frivilligt att göra presentationen 4 slides valde jag bort det. Däremot har jag nu gjort en djupdykning i ett av länktipsen...Nämligen hos Omvärldsbloggen.

Omvärldsbloggen drivs av Skolverket och är en del av portalen IT i skolan.
Stefan Pålsson sköter bloggen på uppdrag av Skolverket. Han är även verksam som samhällsanalytiker och frilansskribent.

Stefan kan man också följa på Twitter, där han också ofta ger härliga tips.

Han är också ofta aktiv med helt suveräna länktips i Förändra Skolsverige, den fb-grupp jag och en kollega startade och som nu har 880 medlemmar.

Det finns hur mycket som helst att läsa på Omvärldsbloggen och jag dök ner i de senare inläggen som handlade om konferensen Framtidens lärande , som gick av stapeln i maj i år och ger exempel därifrån...

Från konferensen berättas att Skolinspektionen varit där och berättat att de kommer att granska hur IT används och kommer till nytta i skolans undervisning.
” Granskningen av it-användningen kommer att vara en del av ämnesgranskningen, och ska undersöka i vilken mån den stödjer lärandet och främja utvecklingen av elevernas digitala kompetens. Man ska också titta närmare på om skolorna arbetar aktivt och medvetet för att skapa förutsättningar för att använda tekniken på bra sätt i undervisningen.”

Samma sak hörde jag när jag besökte en annan konferens i våras Framtidens läromedel. Jag tycker att det är bra och viktigt att en granskning ska ske. Kanske kan det bidra till att skolorna tar digital kompetens på ändå större allvar.

En annan person som Omvärldsbloggen hade lyssnat på är en av mina favoriter Peter Gärdenfors, professor i kognitionsforskning.

Han är extra insatt i Hur vi lär oss och vikten av motivation och förståelse vid inlärning. Det står också om vikten att stimulera eleven att vilja lära...

Har själv lyssnat på Peter Gärdenfors och läst hans bok och hört ett radioprogram med honom. Kan bara instämma och efter att ha jobbat i flera år med långtidsskolkande elever är jag ändå mer övertygad om vikten av motivation och och inre drivkrafter för att skapa gynnsamma förutsättningar för inlärning. Det var just därför jag själv valde att vidareutbild mig inom såväl IKT som inom coaching....



När det gäller Omvärldsbloggen är flera av tipsen just från hela världen vilket gör det till en utmärkt källa för Omvärldsspaning, när man som jag arbetar på en Utvecklingsenhet. Här kan jag få många läsvärda tips utan att leta själv.

Dessutom för att hålla mig ajour prenumerar jag på Skolportens vecko- och dagsbrev med många spännande länkar direkt i mailen.
Skolporten är en hemsida som bland annat bevakar svenska avhandlingar och svenska vetenskapliga tidskrifter inom utbildningsvetenskap. I anslutning till de presenterade publikationerna ges även länkar för nedladdning.

För mig känns det oerhört viktigt att få länkar till bra platser där jag kan förkovra mig och gå vidare med IKT-tänk i skolan. Samtidigt blir jag lite orolig när jag tänker på en hel del kollegor som knappt har börjat sin IKT-resa än. Hur kan vi som IKT-ambassadörer på bästa sätt få med våra kollegor på båten...En viktig fråga att ta med oss vidare efter avslutad lärarlyftskurs.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Som du skriver händer det ju faktiskt en del på IT-fronten även inom skola och utbildning.
    Jag tror definitivt att det finns ett behov av pedagoger som ligger i framkant och har omvärldsbevakning på sin agenda. Dessa personer bör ju dock vara lämpade att förmedla vad de lärt till sina kollegor ute i skolan på ett sätt som inspirerar och möjliggör utveckling.

    SvaraRadera