lördag 13 november 2010

Ungas medievanor-Litteratur och länkar

Jag bestämde mig för att börja med att titta närmare på Elza Dunkels bok Vad gör unga på nätet och att titta mer på hennes blogg.
Vad gör unga på nätet?










Ur boken:

”Om vi vill förstå räcker det inte med att iaktta på avstånd. Vi måste våga ställa frågor i klassrummet såväl som vid middagsbordet.”
Det skulle man kunna säga sammanfattar boken på ett bra sätt, vi vuxna måste lära oss mer nyfiket och tillsammans med våra barn och elever lära oss mer tillsammans. Hennes sätt att ta avstånd från pekpinnar känns befriande.

”Idag vet man att de flesta unga inte skiljer på det som sker på nätet och utanför nätet i någon djupare mening.”
Intressant utifrån att vi som vuxna ofta talar om nätet som en annan verklighet.

Jag fastnade också för:
The online disinhibition effect:att vi blir mindre hämmade eller begränsade vid datormedierad kommunikation.Vi behöver inte i lika stor grad koppla ihop våra handlingar med vår person och det gör att vi kan känna oss mindre sårbara när vi interagerar.
Viktigt att vi som lärare blir duktiga på att granska kritiskt tillsamman med elever och att vi försöker förstå och få kloka förhållningssätt.

Elza Dunkels bok var lättläst och jag blir glad över hennes förhållningssätt till barn och hur hon genomfört sina undersökningar med stor respekt för barnen. Tycker också om att hon tar upp det informella lärandet där elever med hjälp ev datorer/internet lär sig så mycket av egen drivkraft. Hon  beskriver också Lunarstorm som är helt borta nu. Boken är inte gammal men förändringstakten hög.
En blogg med mycket gott att hämta ur och jag kommer absolut att bli en följare. Jag är numer även Facebookvän, vilket gör att många länkar och härliga tankar serveras direkt när jag går in på min facebook.

Några rubriker från intressanta inlägg den senaste månaden:

Bloggen är lätt att hitta i och hon knyter ihop sin blogg med twitter och facebook, vilket verkar bli allt vanligare i bloggar jag läser.
Hon länkar också till en annan sida: Net Nanny svarar på dina frågor., där hon själv svarar på frågor.

Elza Dunkels har jag känt till innan, men blivit ännu mer inspirerad av nu.


Därefter fortsatte jag med  att läsa: "Sociala relationer på nya digtala arenor-om mobbning, kunskapsdelning och bygemenskap på nätet."





En rapport ur en skriftserie riktad till lärarutbildningar, lärarstuderande och verksamma lärare på alla nivåer och andra intresserade av informationsteknik och digital kompetens skriven av Jessica Linde och Ida Qvarnström.
Rapporten syftar till att samla erfarenheter och resultat som genererats via två olika projekt Pass Shit Forward och Byboo.


Jag gör nedslag här runt några citat:
" ...normer och strukturer offline tar sig uttryck online"
Precis på samma sätt som Elza Dunkels påpekar beskriver de att barn/ unga inte skiljer på det som sker på nätet och i verkligheten. Intressant tycker jag-får sluta använda IRL med andra ord...

De beskriver också hur ny teknik ofta genomgår olika faser från ny teknik som starkt ifrågasätts till att bli vardagsteknik för alla.
IT har absolut följt den utvecklingen även i mitt liv....från något jag var oerhört skeptisk till, till något som jag på mindre än tio år använder många timmar varje dag!

De beskriver också hur internetforskning ofta följt två huvudsakliga synsätt:
"Det ena perspektivet, som tidig forskning ibland präglas av, hävdar att internetanvändning är isolerande och asocialt, och att den interaktion som sker är overklig och konstlad.
Det andra perspektivet
betonar det multisociala och menar istället att internetanvändning främjar social interaktion."
Citatet får mig att tänka på om det är så internetmognad faktiskt fungerar. Vi som använt nätet och sociala medier ett tag nu skulle väl aldrig drömma om att titta ensidigt utifrån det första perspektivet. Inom lärarkåren känns det som en hel del lärare fortfarande har kvar det första perspektivet. Kan det vara en av orsakerna till trögheten i att implementera IT i skolan?

"Individualisering, globalisering och snabb teknikutveckling hänger tätt samman och parallellt med detta förändras också människors kommunikationsmönster. Ett samhälle i förändring innebär ett samhälle där differentiering uppstår."
Här tycker jag att vi i skolan måste vara extra uppmärksamma och se till att alla barn får en god chans att följa med på så lika villkor som möjligt. Flera framgångsrika skolor verkar ha god tekniktillgång och extra stöd när det gäller läxläsning mm.

I rapporten beskrivs ett projekt som byggt en nätgemenskap runt en klass och även involverat lärare och föräldrar i den. En spännande idé, samtidigt som de insåg att de hade svårt att vara lika attraktiva, som sajter öppna för alla-då det ofta var få inloggade.

De beskriver att en av vinsterna var att flera barn upplevde att de hade lärt känna flera föräldrar. Spännande.
Jag funderar på om man skulle gjort samma experiment idag-Hade man använt facebook och den nya gruppfunktionen då?
När jag får en egen klass igen kommer jag absolut att använda sociala medier på ett helt annat sätt. Kan jag börja genast med min grupp i svenska? Ja varför inte. Ska höra med dem på mån...

En annan intressant kategorisering av digital mobbing var följande:
Krypskjutning: anonyma sms, inlägg, mail mm ( Finns det någon analog motsvarighet?)
Kommuniké: En kränkning som sprids vida kring.
Bulletinen: Kränkningen upplevs som förstärkt genom digital teknik.
Arkivet: Gammalt sparat material kan vara såväl av godo som av ondo.
Kuriren: Medhjälpare som för vidare och förstärker kränkningen.

Mina tankar efter rapporten
Informella kanaler som facebook kräver aktiva användare som själva bestämmer vilka vänner de vill ha. Det här utgör absolut en risk för elever som riskerar att hamna utanför och med tanke på att dessa forum kryper ner i åldrarna kanske ett sätt kan vara att vi som har klasser hittar klassgemensamma grupper där alla inkluderas, men får vi alla med oss där? En utmaning.
Ett är säkert skolan måste finnas med i verkligheten. Verkligheten finns också på Internet.


Medierådet
ägnade en stund åt denna sajt som funnits med ett tag och som innehåller massor av bra information, filmer tips mm. Ibland upplever jag att den är så omfattande att den är lite jobbig att ta in och min tid på denna sajt är inte slut ännu.
Jag fick under v 44 Medierådets verktygslåda med ett digert innehåll att sätta tänderna i när jag får tid.
















Fortsatte med: Vuxenvärlden hallå: Ett diskussionsmaterial till ungas integritet på nätet:

Bra övningar och innehåll. Flera att plocka direkt in i klassrummet såsom jag ser det.
Ett citat som fångade mig:
"Det gäller att inte alltid agera snabbt bara för att det är möjligt.
Man behöver även lära sig att ”räkna till tio” i kommunikationen med andra människor, kända som okända, och fundera över vad det är man egentligen säger. Hur kan detta uppfattas av mottagaren? "


Har fler saker jag vill läsa från verktygslådan, men ännu inte hunnit med:
Att leva i World of Warcraft, Jag ser mig och Koll på porr.....

Ju mer man får veta desto mindre känns det som man vet.....
Blir alltmer fascinerad av UNGA och INTERNET och ser fram emot att göra ny undersökning på vad min svenskgrupp år nio gör mest på nätet just nu....Det får bli ett särskilt inlägg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar