torsdag 25 november 2010

Ungas medievanor 2

Här följer delar av resultatet av enkäten/ diskussionen jag gjorde och hade i en 9a, som jag undervisar i svenska:

Den första frågan handlade om hur mycket tid de la på Internet varje dag. Majoriteten var där 3-4 timmar varje dag. Det blir rejält många timmar på en månad och ett år...Bra diskussioner. Många upplevde att de var fler timmar på webben nu än de var förra året.Man kan också utläsa att alla var där dagligen. Däremot var det inte så mycket tid på nätet i skolan....










Den andra frågan handlade om vilka sajter de brukade besöka utifrån vilka sajter de hade svarat att de besökte förra året. Jag la också till en övrigt, för att se om det hade tillkommit nya sajter:
Flest elever brukade besöka facebook, chatta, vara på toutube, lyssna på musik och se film.
Bilddagboken hade från förra året helt dött ut!














Jag ställde en övrigt fråga som fick 50% och var naturligtvis nyfiken på var de då brukade vara. Svaren blev Spotify, fotbollskanalen, bloggar, PS3 online, trav- och hästrelaterade sidor och Fragbite.
Här blir jag genast nyfiken på deras svar och självklart blir det en god fortbildning för mig när de får visa upp sina övrigtsidor.
Så här svarde en av eleverna om fragbite: 


"Fragbite -  Jag brukar också sitta mycket på en hemsida som heter Fragbite. Det är ett forum som mest handlar om spel, men också vad som helst nästan. Man skriver en så kallad "tråd" och så låter man andra personer svara på de frågor man skriver, har lärt mig mycket saker av den hemsidan."

 Eleverna är verkligen en tillgång om man låter dem vara det.

Jag frågade också om risker med deras favoritsajter, trakasserier på nätet mm. Eleverna verkar vara alltmer medvetna om risker och vad de kan göra om något händer. Det känns skönt. Självklart är det viktigt att vi skolan svarar upp med att ge dem möjligheter att diskutera och ventilera webbens fantastiska möjligheter och avigsidor. Vilka sajter de besöker mest verkar ju som sagt skilja sig åt väldigt på ett år....


Fördelen med att använda ett webverktyg var att jag direkt när de hade svarat kunde visa upp vad de hade svarat på projektorn i klassrummet. Det var då de härliga diskussionerna tog fart. Eleverna vill verkligen dela med sig till oss vuxna om vi är redo att ta emot...
Avslutar med följande fråga och några svar:
Är det något du tycker att lärare behöver kunna mer om när det gäller Unga och Internet?
Svar: 
"Jag tycker lärarna borde använda internet så dom förstår vad det är bra till och använda it på lektioner."
"Det du tar reda på nu är väldigt bra kanske för att kunna ta med det i skolan så eleverna tycker det är roligare. "
"Att man kan göra mer än att använda Word."  
Slutsats: Jag kommer att fortsätta med att göra enkäter och lektioner där vi lär tillsammans, granskar och diskuterar deras favoritsajter. Jag är själv förvånad över hur oerhört stor spridningskraft Facebook har på ett år i båda de klasser jag undervisar i.

Själv blev jag "facebookare" för lite mer än ett år sedan och bestämde mig då för att undersöka på vilka olika sätt jag kunde lära mig saker genom facebook. Jag förstår inte idag att jag inte var mer aktiv tidigare:
  • Här får jag länktips dagligen-eftersom jag är vän med många IKT-pedagoger
  • Jag är med i grupper där vi lär tillsammans...
  • Jag studerar särskilt hur coacher och andra entreprenörer använder facebooks möjligheter och deras sätt att marknadsföra det de gör.
  • Vi i Mölndal prövar att marknadsföra IKT-piloten i Mölndal bland annat via facebook.
  • Tar precis som andra del av vardagliga händelser och avstånd med vänner långt bort har blivit mindre.
Kan bara säga att skolan är hopplöst efter och har mycket att lära.Jag ser facebook som ett möjligt professionellt verktyg i kombination med personligt/ privat och kanske är det en av avigsidorna att många talar om vad facebook är med fokus på den privata/personliga delen. Få känner till i skolans värld hur man kan använda det för marknadsföring och lärande och här har även jag mycket kvar att lära. Kolla källan har en del bra...


Att arbeta med Ungas medievanor är ett roligt sätt att ge och få tillsammans med eleverna.
Har både tagit till mig litteraturen och praktiskt gjort saker med mina elever, vilket varit lärorikt och givande. Bestående favoriten är Elza Dunkels och hennes förhållningssätt till barn tror jag är en av nycklarna för att lyckas med undervisning framåt. Vi måste ta till oss webben och finnas där för att möta barn på deras villkor, men också för att lära oss mer själva!





1 kommentar:

  1. Härligt att du vågat involvera eleverna. som du skriver är de ju ofta en mycket bra resurs bara man låter dem vara det. Här finns ju mycket att hämta när man vill utveckla sin undervisning. Snyggt!

    SvaraRadera