söndag 14 november 2010

Ungas medievanor 1

Jag bestämde mig för att undersöka hur en av mina klasser i svenska använder Internet. Jag hade redan förra året en lektion med dem där de fick diskutera sina Internetvanor mm. Den gången hade jag blivit inspirerad av E-boken Elever online av Liza Greczanik

Den gången bestämde jag mig för att eleverna skulle få göra frågorna själva först och att jag skulle komplettera med frågor utifrån det jag undrade och det jag hade läst i Elever online.
Då slogs jag över hur bra de var på att formulera frågor själva. När jag lämnade ut frågorna berömde jag dem och sa att jag endast hade kompletterat med någon fråga.


Sedan satte jag dem i grupper för diskussion och de hade då en protokollförare.....i en hög hittade jag deras protokoll och kunde nu gå tillbaka och titta på vad de hade svarat för ett år sedan.....Ett år på Internet verkar vara en lång tid.
Då sa de att de brukade besöka bilddagboken, flashback, picnik, fotbollskanalen, chat, Youtube, Facebook, blogga och Spotify.

De sa då att de började använda Internet mellan 7-11 år och tyckte att det var en bra ålder.

Facebook fanns endast med på två protokoll då. Ska bli roligt att se hur det ser ut idag?
De var då på Internet 1-4h per dag ungefär, men några var där mycket längre.


Nu tänker jag göra en enskild enkät och också låta dem diskutera utifrån samma papper. Vi använder Fronter som lärplattform och i den kan man göra digitala enkäter så det har jag gjort och den ska besvaras på måndag, då det är första gången på länge som jag träffar dem. Här är en liten bit av den:
























Redovisar resultatet så fort det är klart.......

1 kommentar:

  1. Vad duktig du är! Du har så många tankar och genomför flera av dem också. Jag tycker att det är ett bra arbetsredskap att använda enkäter. Då kan man i lugn och ro gå igenom resultaten, har man dessutom gjort liknande frågor förut så blir det mycket intressant att jämföra dessa!

    SvaraRadera