torsdag 16 september 2010

På bloggspaning del 2

Reflektioner och nedslag i IKT bloggvärlden del 2

Jag börjar med ett av mina bokmärken sedan länge: En IKT-pedagogs funderingar. Killen bakom bloggen Jonas Hällebrand känns som en mycket kunnig och driven IKT och lärande-debattör.  Han är IKT-pedagog och arbetar genom skolbiblioteket på Gunneboskolan i Lund om jag har förstått det hela rätt.

På hans sida får man många tips och miniföreläsningar från hela världen. Ofta länkar han till något någon annan IKT-pedagog runt om i Sverige har gjort, vilket gör att man efter hand lär sig att följa även andra pedagoger. När jag för något år sedan började läsa IKT-bloggare på allvar slutade det med att jag fick så många att följa att jag tröttnade.  Han blev den jag fortsatte att följa då och då eftersom han samlade upp många godbitar från andra IKT-pedagoger.

Han pratar ofta på en högre mer allmän nivå om IKT och lärande i sina inlägg. Han hämtar ofta inspiration utanför Sveriges gränser också, vilket jag tycker är en styrka. Många trevliga inlägg och filmer har inspirerat mig och jag lärt mig mycket där och att fräscha upp mina besök där känns härligt. Som jag ser det vänder han sig till pedagoger, skolledare mm som redan är intresserade av IKT, men kanske vill ha ytterligare inspiration.

Jonas var en av de bloggare som fick mig att inse hur mkt man kan lära sig genom att surfa runt på IKT-bloggar. Jag förstod på allvar vad "learning" var och blev bara mer och mer intresserad och inspirerad till att lära mig mer själv. Kan inte låta bli att ta med detta underbara lärandeklipp efter tips från hans blogg:


Jonas är också ett exempel på en IKT-pedagog som samtidigt marknadsför sig på sin blogg. Han lägger långt upp i bloggen hur man kan kontakta honom om man vill att han ska komma och inspirera. Där ser man också att han är Inspiratör i Tänkom-projektet, som drivs av Rektorsakademien.

Hans blogg har ändrat utseende lite då och då förmodligen utifrån hans egen IKT-utveckling. Om jag ska kritisera något är det möjligen att den kan bli lite svårläst med all information. Han twittrar också-en av mina kommande utmaningar. Jonas knyter ihop bloggar, twitter, facebook mm på olika sätt. Enligt min åsikt finns det mycket att hämta här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar