onsdag 22 september 2010

Uppsala 22/9 -2010

Det har varit en oerhört givande diskussions- och workshopdag idag. Konceptet med att låta blivande lärarstudenter hålla workshop med oss är hur bra som helst! Vi har testat detsamma men med gymnasieungdomar när vi arbetat med Skapande skola-digital produktion i Mölndal, men att få vara här som elev och uppleva det var riktigt kul!

Innan lunch:
Diskussion om uppgiften runt bloggar, genomgång av vad andra snappat upp och diskussion i grupper.

Lärdomar: 
Att lyssna på hur andra har sett på bloggarna gav mer lust att läsa vidare. Vid diskussionen i liten grupp fick jag väldigt mycket energi och tips på verktyg som jag vill pröva. 
T ex http://edu.glogster.com/ där jag vill testa digitala plancher, som kan innehålla text, bild ljud mm.
Vi pratade mycket om hur vi kunde använda olika verktyg inom våra ämnen, vilket blir extra meningsfullt.

Efter lunch:
Workshop. Roligt och lagom utmanande. Riktigt användbara grejer att bara ge sig av med hem och pröva. 

Lärdomar: 
Den bästa behållningen är sättet workshopen hölls på. Med lärarstudenter vid rodret. Många hjälpande händer när vi fick testa gav ett bra flyt i workshopen. Jag fick direkt med mig saker att dela vidare med kollegor och att pröva med elever. jag tänker dessutom kontakta ITuniversitet eller något gymnasium och kolla  upp om de har någon grupp med studenter när vi ska ha workshop med lärare nästa gång i Mölndal.

http://www.weebly.com/  För att bygga enkla hemsidor. Ska bli roligt att lära mig lite mer om hur verktyget fungerar. Lätt att komma igång. vill utforska mer.

http://issuu.com  Ett verktyg för att göra bläddringsbara tidningar. Jag tycker att detta vara absoluta favoriten. Kan användas till små uppgifter i samtliga ämnen, såväl som till Skoltidningar mm. Kan tänka mig att eleverna kommer att gilla detta.

Flash animation: Här behöver jag mer tid för att komma upp till en nivå så att det blir användningsbart. Problemet här kan väl också vara att programmet sällan finns i skolan.


Det här vill jag göra nu:
  • Fundera ut hyr jag vill sy ihop det jag gör på webben. Blogg-weebly och facebook mm.
  • Lära mig mer om twitter: Som på beställning kom länktips från länkskafferiet på facebook ikväll: Twitterlänkar
  • Mer om flashfilmer: Vill både veta mer om hur de kan användas och hur man använder programmet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar