lördag 4 december 2010

En hel dag vid datorn...

I Fredags gjorde jag något väldigt roligt! 
Jag hade bloggverkstad med en 5a och deras lärare. Var allt lite nervös när ca 15 elever skulle skapa bloggar samtidigt. Vi bestämde också att göra en blogg, som läraren gjorde som fick bli Bloggportalen vi länkade in alla bloggar ifrån. Den är inte klar men här är den: Almås femma bloggar.
Helt lätt var det inte att starta bloggar med många elever på en gång. Men att se de så för mig små eleverna så stolta efter en förmiddags arbete var härligt. Läraren som var med sa att hon hade lärt sig oerhört mycket på sättet vi arbetade tillsammans på. Precis en sådan roll hoppas jag få på större del av min tjänst nästa år. Att få stötta pedagogiskt och samtidigt fortbilda lärare när de har sin klass.


Idag har jag pysslat med båda mina bloggar. Har egentligen en annan blogg som Lärarmillan. Kommer naturligtvis inte ha två bloggar längre fram, men vet inte riktigt ännu exakt hur jag vill göra med mitt digitala lärarliv.
Jag har varit ute på en sida som heter Education and Technologi Box of Tricks och hittat oerhört många roliga sidor med verktyg man kan ha användning av i sin undervisning. dessutom är många av verktygen av den typen att de kan bäddas in bloggen.

Jag satte in en snögubbe på sidan här för att få lite adventskänsla. Den hämtade jag på http://blogamation.com/


Jag har också testat alla möjliga olika mallar och gjort olika toplists, men ännu inte riktigt hittat rätt. kanske prövar jag wordpress snart eller så får jag väl säga att det räcker så länge....

Imorgon är det andra advent med dansuppvisning och i veckan som kommer har jag LUCIAträningar, betygssättning, kurs i Entreprenöriellt lärande i Linköping, invigning av ett nytt Digitalt Lärcenter på min skola, fortbildningsdag med pedagoger i Mölndal....en filmaffisch, en skärminspelning, en presentation till redovisningen också förstås...Puh. jag som bara vill sitta och upptäcka webbens fantastiska möjligheter...

1 kommentar:

  1. Visst är det kul att omsätta kunskap i verkligheten! Jag ska kolla upp hur långt mina lärarekolleger har kommit med skapande av bloggar för eleverna. Jag vet några har gjort det. Känns som min uppgift att se till så alla elever får likandan kunskap.
    Skulle vi göra en jing till nästa gång också? Det fattade inte jag.... Var väl orolig för det andra.
    Det är full fart på dig som vanligt ser jag, kör hårt!

    SvaraRadera