söndag 12 december 2010

Händelserik vecka...

Veckan som gått har det hänt hur mycket som helst. Gör nedslag i två händelser som kanske kan intressera.

För tre år sedan var vi en grupp lärare/ rektorer som besökte London BETT-mässan och vi gjorde också flera andra intressanta studiebesök bland annat på ett LEARNINGCENTER. Ett ställe med toppmodern utrustning och IT-pedagoger. Dit kunde lärare komma och få fortbildning på betald arbetstid, åka till sin skola och pröva och sedan komma tillbaka och delge varandra hur det hade gått. Då blev vi som var där oerhört förtjusta och i synnerhet jag och min rektor. 

Vi drömde och hade visioner på min skola om ett eget LEARNINGCENTER och tro det eller ej, men i veckan blev ALMÅSSKOLANS eget LÄRCENTER invigt. Det vi hade drömt om hade efter många turer och en hel del arbete blivit infriat.



Vårt lärcenter kommer att användas på många olika sätt. Vi skickade med en broschyr, som jag fick äran att sätta ihop...

Vi hade en trevlig eftermiddag och nu har vi ett Lärcenter, där vi hoppas att hur mycket som helst ska hända framöver. Spännande är bara förnamnet.

Sedan nästa nedslag...
En dag i veckan arbetar jag med Mölndals IKT-pilot som pedagogisk resurs. I fredags hade vi bjudit in Guldäppelvinnarna Martin Fernström och Jonas Sahlin till en heldag tillsammans med pedagoger och en del rektorer.

Det blev en mycket trevlig dag med föreläsning och inspiration blandat med workshop. Jag kan varmt rekommendera dessa båda killar om ni vill ha en rolig inspirationsdag för personalen på er skola eller i er kommun. De arbetar på Årstaskolan och står bakom mycket av arbetet med Kunskapshubben. Med oss arbetade de med "Publikativt arbete" , deras ord för publicistiska arbetssätt. Vi fick göra wordpressbloggar, eftersom de tycker det verktyget är överlägset. Vi fick höra om fantastiska arbeten med bokbloggar, klassbloggar, läxbloggar mm. Så här såg det ut när vi jobbade:



Svårt att överträffa en sådan vecka men tänker direkt på att:
I veckan som kommer får jag vara med om Lussefirande på min skola, att höra redovisningar från kursare och en liten festkväll...Är helt enkelt inne i ett stim av angenäma upplevelser! Härligt!

4 kommentarer:

  1. Fantastiskt att er dröm har blivit verklighet. Vilken otroligt spännande resurs ni har skapat för er skola och kommun. Din broschyr var supersnygg och jag känner mig redo att boka in mig på några er era workshops... Jag ska helt klart försöka få min rektor att bevilja ett studiebesök...får jag komma?

    Och jag ser också fram emot allas redovisningar och vår lilla julfest!

    -Åsa

    SvaraRadera
  2. Grattis! Det låter verkligen intressant. Det skulle vara intressant att ta del av hur ni arbetar med lärcentret och också lite om er väg till startandet. Kanske något du skulle kunna prata om vid ett kurstillfälle. Jag är säker på att fler är intresserade.

    SvaraRadera
  3. Det här är grymt bra, jag instämmer i föregående talare – vi ger plats för att du får redovisa ert projekt för lärarlyftsgruppen.

    Din blogg är riktigt snygg, bra tydlig layout men framförallt bra innehåll rakt igenom. Bara det att du har en hemsnickrad topplist med egna illustrationer läggs på pluskontot.

    Cowboyaffischen, här blir det lite falsk marknadsföring – Affischen andas millionprojekt, ni hade lite skralare budget att röra er med.

    Bra jobb
    /Måns

    SvaraRadera
  4. Coolt!
    Ännu en idé som väcks hos mig. Detta måste vi naturligtvis ordna i Västerås också!
    Som de övriga har sagt så måste du berätta mer om vägen fram. Om jag uppfattade det rätt så fick ni allt sponsrat?
    Hur bemannar ni det hela? Används detta av hela skolan? Det kommer upp massor av nyfikna frågor som jag vill ha svar på.
    Och förresten:
    GOD JUL!

    SvaraRadera