måndag 18 oktober 2010

Etikuppgift....

Tankarna har virvlat och jag har haft svårt att samla ihop mig....Nyttigt att ställas inför samma problem som sina elever. Prestera på tid! Efter noggrant övervägande eller kanske hysteriskt velande, beslutade jag mig för att fortsätta mitt arbete och hämta upp mina elever där de just nu befinner sig ofta-nämligen på facebook....ALLA i min 8a har facebook konto lärde jag mig som sagt förra veckan och det förvånade mig. Jag vill utgå från facebook och sedan snirkla mig vidare ut på webben efter vad som uppstår i diskussioner mm.
Först kollade jag runt på de föreslagna länkarna och bäst material om facebook hittade jag på Kolla källans wiki om sociala medier och facebook.
Hittade en video om hur man skapar grupper på facebook. Kan vara bra att ha. Kommer nog göra en diskussionsgrupp  både med 8an och 9an jag undervisar i svenska för att testa verktyget...



Hittade också intressanta frågeställningar på bloggen Kolla källans idélåda om bilder som publiceras på facebook.
Här fanns mkt intressant att läsa, t ex  frågor om smygfilmande:
"Hur ser ni på smygfilmning?
Är det ok att filma någon utan tillstånd? Om så, var är det ok? I datasalen? I spårvagnen? I T-banan? I matsalen? Eller i sovrummet?"

Hittade också bra artiklar för vidare diskussion om facebookgrupper. Vi har haft en del problem på min skola med elever som startar taskiga grupper på facebook. Kolla källan hade verkligen uppdaterats sedan jag var där senast. Vill lägga ändå mer tid här.

Hittade annan info på nätet också som intresserade mig. Att chefredaktören för PC för alla ska ge ut en tidning om facebook.
Att facebook och Skype nu slår ihop sina påsar...vilken utmaning. Hur kan det användas i skolan? Vad behöver vi ev se upp med? Det är frågor jag ställer mig efter att ha läst om det.

Läste sedan i e-boken Elever-Online av Liza Greczanik. En utmärkt bok om man vill ha konkreta tips och övningar runt elevers arbete online.

Nu är det dags att väva ihop det jag läst och göra en startnyckel och skapa egna övningar för fortsatt arbete med eleverna....
Här kommer min Startnyckel:

 



Gjorde ett manus och ett bildmanus och satte igång att leta efter bra bilder på http://www.sxc.hu. Samma besvikelse först som den jag mötte hos elever jag hade workshop med i veckan...Just det jag hade föreställt mig fanns inte riktigt... Tänka om och nöja sig med det näst bästa.

När det gäller musik använde jag macens eget musikbibliotek och en låt från Multimediabyråns musikarkiv

När startnyckeln är visad får eleverna en  självskattningsövningövning, lägger ut den när den är klar.

Därefter fortsätter vi med att de får göra korta 1minuters filmer +/- med Internet som vi påbörjade förra veckan. Ska bli spännande....

Känns som jag vill avsluta med att säga att jag själv är oerhört förtjust i facebook. Har insett kraften och potentialen med, detta verktyg när det gäller nätverkande och upphämtande av information. Självklart ser jag också skuggsidan men för mig är facebook just nu ett äventyr.

Fick en länk på facebook om följande rapport från Uppsala universitet:
Trams på facebook värdefullare än vi tror, "Ytliga kontakter på Facebook, till synes onödiga kommentarer och banala statusuppdateringar kan vara mer betydelsefulla än vi tror. Det visar en ny rapport från Nationellt IT-användarcentrum. I rapporten förutspås också de nya sociala medierna på sikt kunna ge fler egna företagare."
Hoppas snart kunna läsa den.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar