söndag 3 oktober 2010

Hur kan verktygen användas i skolan?

Jag känner att jag har direkt användning av samtliga verktyg från veckans arbete.
Blogg:
  • Ett reflektionsverktyg för oss lärare, som samtidigt synliggör vår yrkesroll på ett utmärkt sätt. Blir också ett marknadsföringsverktyg för duktiga bloggare, som t ex Språkmakargatan
  • Ett verktyg att använda för att publicera olika typer av elevarbeten. Även här är det naturligtvis bra och roligt om bra elevarbeten blir synliga.
  • Ett verktyg där elever bloggar själva-här finns väl inga gränser alls. I min åtta pratade vi bloggar och då sa en av tjejerna att en av klasskamraterna brukar gör deras headers eftersom hon är så duktig på programmering. Ja jag blev jätteglad och insåg att här kunde jag få hjälp med att lära mig mer och också hjälp om vi vill blogga i den klassen.
  • Jag har också sett lärare som lägger ut sina lektioner och länkar,som de vill att eleverna ska använda.  
 http://issuu.com/home  För att skapa en webtidning. Ett riktigt roligt litet verktyg, som jag tror att jag kommer att använda på olika sätt i skolan: T ex Skoltidning, temaarbeten, sagor mm. Nu håller mina 9or på att skriva krönikor i svenska. Självklart kan vi då publicera deras arbeten, så att de lätt kan läsa varandras krönikor och på så sätt lära sig mer. Det blir på riktigt! Bra med verktyget är också att det är lämpligt för alla åldrar i skolan. Även en årskurs 1 kan naturligtvis göra en skoltidning med frökens stöd.

Weebly-hemsida
Den kan användas för att skapa en lärresurssida. Jag ser också att det vore lätt att göra en klassens hemsida-blogg i det här verktyget. Ämnen, klasser, skolor ja här finns många användningsområden.
Just nu funderar jag också mycket på om inte detta kommer att bli ett sätt att marknadsföra sig själv som lärare. En digital cv.

Photoshop: En rolig överraskning- även om jag har en bit att gå för att känna mig bekväm i det verktyget, men resan har börjat. Jag inser att eleverna och lärarna skulle kunna göra oerhört mkt mer roligt att publicera om de lärde sig photoshop och liknande tverktyg. Kanske också viktigt ur demokratisk synpunkt att fler barn får tillgång till spetsverktyg i skolan-alla har inte möjlighet hemma.

2 kommentarer:

  1. Visst är det kul med allt nytt vi lär oss!
    Håller med dig om att vi kan använda mycket direkt i undervisningen. Nu har ju inte jag någon klass där jag kan använda detta på en gång. Tiden finns inte riktigt till att visa för de andra lärarna än så länge, men det kommer säkert framöver. Ska bli roligt att se hur du har använt webbtidningen i arbetet.
    Bloggen kan nog bli hur "stor" som helst, det är bara egna tiden som sätter begränsningarna tror jag. Här kan verkligen alla elever komma till tals. Märker dock på vår skola att några inte tycker att det är roligt att blogga om sådant som lärarna har bestämt att de ska tycka till om.

    SvaraRadera
  2. Bra reflektion om hur man kan utnyttja verktygen!

    SvaraRadera