onsdag 13 oktober 2010

Förbereda Etikuppgift....

Gick under veckan omkring och funderade på hur jag ville närma mig Etikområdet den här gången i tillsammans med den 8an jag har i IT/Media i skolan just nu.
Ville jag verkligen börja med en startnyckel eller skulle jag ta reda på lite mer var de finns idag innan jag bestämde mig för vilket område som behövde lyftas fram. Jag bestämde mig för det senare att få mer information om dem.

Mitt förhållningssätt i skolan idag är oftast att jag först försöker få en bild av var mina elever befinner sig just nu. Jag gick in och vi pratade lite om webben i allmänhet. Jag visade några kortfilmer från Medierådets filmrum:






och sedan pratade vi vidare om de sajter vi hittills hade testat. Sedan satte jag dem i mixade grupper för att diskutera +/- med ungdomar och internet.....och oj vad de pratade och de redovisade också.
Den klart mest genomgående plusfaktorn var vänner och nya kontakter. De förstod inte hur jag hade klarat mig utan mobil och sidor som facebook när jag var tonåring.....Hur man skapar kontakter på webben känner jag har fått ett enormt uppsving med facebook. För ett par år sedan var det först Lunarstorm sedan Bilddagboken bland mina elever och långt ifrån alla var med på samma sajter. Nu har ALLA facebook.....Hur många lärare på min skola behärskar facebook?

När det gällde minus hade de koll på att de kunde råka ut för knepiga kontakter, taskiga grupper och kommentarer på facebook. Samtliga sa också att databeroende/ uppdateringsberoende kunde inträffa....Glad blev jag över att flera sa att de vid knepiga situationer, skulle be sina föräldrar om hjälp. Hoppas verkligen att det är så-men jag undrar om det stämmer med verkligheten.

De fick ytterligare en uppgift. Ta tag i minussidan och kom med förslag på vad du/ni kan göra om något händer ....Intressanta diskussioner som vi behöver gå vidare med....
Oj, oj här märkte jag att bristerna i deras kunskaper finns....Alla har facebook, men få vet hur och vad man kan göra för inställningar och vem man kan kontakta om ngt oönskat händer. Flera visste inte hur de tar bort taskiga kommentarer....
Porr är nätets plus, sa någon kanske för att provocera....Databeroende/Uppdateringsberoende? Signa upp? Ladda ner? Vad är tillåtet?

Vi bestämde tillsammans att de ska göra en 1minuters redovisning....bildspel eller film om Internets plus och minus.....nästa gång....
Som avslutning tittade vi på Friends hemsida och såg reklamfilmen Tillsammans:



Vi såg den flera gånger. Förutom att innehållet är starkt är den ett bra exempel på intressant berättarkurva och den är filmad på ett sätt som väcker känslor tillsammans med musiken. Den är 1min lång! och ändå finns allt med!

Lektionen på över 80min gick i ett nafs...och deras engagemang var inte att ta miste på. Min erfarenhet säger att detta ämne Internet +/- alltid berör på olika sätt....
Deras läxa blev: Ta reda på vad du kan göra om ditt facebookkonto blir hackat.....

Jaha och hur går jag vidare nu....Jag ska plugga och titta på alla länkförslag och därefter göra en bredare startnyckel uitfrån vad jag kommer fram till.... Den här terminen med min 8a kommer nog att lära mig ett och annat.

"Man lär så länge man har elever"

2 kommentarer: