onsdag 6 oktober 2010

Uppsala ons 6/10 Tredje tillfället

En härlig dag med ny inspiration och många tankar som far runt i huvudet. Det är så oerhört givande att prata med kollegor från andra skolor och jag ställer mig återigen frågan: Varför nätverkar lärare så lite? Det är tillsammans med andra jag lär mig bäst.


Första passet:
BILD, LJUD, PHOTOSTORY
Genomgång av verktyget Photostory. Ett trevligt litet verktyg, som jag använt en del tidigare-innan jag fick mac.Det är ett PCverktyg. Tänker att det kan användas på många olika sätt i svenska. Har redan innan prövat bokrecension med hjälp av photostory.

Viktigt att använda stora bilder i Photostory-de blir suddiga vid visning annars.

Vi fick en hel del tips om bra bildbanker och ljudbanker. Det är oerhört lätt att bli sittande i ljud- och bildbanker för mig.....så det är nog klokt att visa eleverna resurserna och kanske ge dem i läxa att hitta ljud, bilder till sina presentationer...


http://www.sxc.hu/ var en bildbank vi testade och jag gjorde mig också till medlem. Smidigt och enkelt att använda.
När det gäller musik/ ljud testade vi www.soundsnap.com och http://www.freeplaymusic.com/  


Lärdom: Känner att min utmaning här ligger på att titta närmare på bild och ljudarkiv. har tidigare mest använt multimediabyrån och macens inbyggda ljudbank och har tröttnat lite på dem. När det gäller bilder känns det roligt att tillåtna bilder har ökat så mkt i antal senaste åren. Jag tycker dock att det är roligt att eleverna fotar själva också så mkt som möjligt.


Efter lunch:
Ja där lyckades vi nog bli lite skärrade lite till mans över vad som väntar oss i slutet av terminen.


Jag är tacksam över att jag nu får lära mig mer om bildens betydelse.....
Samtidigt känner jag det som kul och utmanande att få tänka till runt den verksamhet jag lever i och med på allvar. Fick en idé om en vinkling som jag vill ha. Har arbetat som lärare i 20 år och börjar nu alltmer gå mot en NY och befriande lärarroll........


Roligt att tänka berättarkurva runt presentationer.....och första utmaningen blir en startnyckel till nästa vecka.


I slutet av lektionen kom vi på att vi ville starta en facebookgrupp för vår lärarlyftsgrupp-så nu vet jag hur jag gör det också.

Trevliga och lärorika stunder.....Härligt! 

1 kommentar:

  1. Håller med! Jag gick från lektionerna klokare än när jag kom dit. Det räcker för mig!

    SvaraRadera