söndag 3 oktober 2010

Testar Photoshop och Weebly.com

Idag verkar det som tålamodet räckte lite längre och det blev en bild i photoshop, som jag sedan la på weeblyhemsidan.http://iktcamilla.weebly.com/ Jag är absolut inte nöjd med hur den ser ut ännu, men ville bara testa om jag klarade av uppgiften och JA det gjorde jag...

Jag laddade ner en App till min Iphone med videotutorials, för att få en liten genomgång av verktygen och en större förståelse. Tittade på några av dem och vill absolut fortsätta mitt how to-lärande på detta sätt.

Förra gången i Uppsala när vi skulle börja med Photoshop, tänkte jag varför då? Kommer väl knappast använda det i skolan.....När jag kom hem var jag på föreläsning med Anne Bamford professor vid University of Arts, London. Hon pratade om estetiska lärprocessers oerhörda betydelse för inlärning. Hon berättade att hon hade gjort ett försök med 10-åringar, som hade fått testa just Photoshop. De hade efter en kort stund gjort fler saker med photoshop än de som lärde ut om programmet (vana webdesigners och photoshopanvändare)visste var möjligt. Barns hjärnor är oerhört mkt bättre just där.

Skriver det för att jag är trött på synen att man i skolan mest ska använda gratisprogram. Vad skulle hända om vi ger alla våra små barn det bästa marknaden har att erbjuda när det t ex gäller bild, film och musikredigering. Sverige är långt fram när det gäller musikexport-hur kan vi hålla kvar den positionen. 

Ja  jag har omvärderat min syn på Photoshop. Jag antar utmaningen och ska absolut lära mig mer om programmet under det här läsåret, för jag inser att det kommer att ta tid.
Kommer naturligtvis att kolla mer på de lärresurser jag fått länkar till av Lars och Måns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar